Tänak op kop, commotie om rode vlag Neuville

5 weergaven

Na de eerste dag van de WK-rally van Chili is de leiding in handen van de Est Ott Tänak, die op de openingsdag drie van de zes klassementsritten won. Thierry Neuville staat op de vierde plaats, al was er heel wat commotie over een rode vlag die hij kreeg.

Tänak (Toyota Yaris WRC) heeft 22.4 seconden voorsprong op de Fransman Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC). De Fin Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC) volgt als derde op 28.8 seconden. Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) sluit de dag af als vierde op 29.5 seconden van Tänak.

De Toyota's van Kris Meeke (Toyota Yaris WRC) en Jari-Matti Latvala reden de snelste tijd in de openingsrit. Beide Toyota-rijders verloren in de volgende rit de leiding aan hun teamgenoot Ott Tänak, die de snelste was tijdens de 30.72 km rit van El Puma, de langste rit van de rally. Het was een rit waar iedereen, behalve Neuville, een tijd kon rijden. Onze landgenoot kreeg na 4 km de rode vlag te zien, waarna hij in roadmodus naar de finish reed. Een veiligheidsprobleem met de toeschouwers was de reden waarom de rode vlag gezwaaid werd.

Vreemd genoeg mochten ruim 20 minuten na de neutralisatie de andere rijders dan toch de baan op. Neuville kreeg achteraf een normtijd die 6.6 seconden trager was dan de tijd van Tänak en 3.4 seconden trager dan de tijd van Ogier.

Neuville won de derde klassementsrit en sloot de vrijdagvoormiddag af als derde. Vrijdagnamiddag won Tänak twee klassementsritten en vergrootte zijn voorsprong tot 22.4 seconden op Ogier en 29.4 seconden op Neuville, die als vierde op 0.7 seconden volgt van Latvala die derde is.

Neuville is "onder voorbehoud" vierde, want er is nog onduidelijkheid over de tijd die hij nu echt zal krijgen. Meteen na de tweede rit was er een officiële verklaring van de wedstrijdleiding waarin te lezen stond dat de normtijd die Neuville toegewezen kreeg na de tweede doortocht kon worden herzien. Na de vierde klassementsrit van de dag, de tweede doortocht op El Puma, kwam er geen nieuws van de wedstrijdleiding en ook binnen Hyundai Motorsport werden de lippen stijf op elkaar gehouden.