Neuville geeft moed niet op: 'Kansen op wereldtitel zijn min of meer gelijk'

2 weergaven

Net als vorig jaar kondigt de titelstrijd zich opnieuw bijzonder spannend aan, al is er toch wat verschil. Bij aanvang van de rally van Duitsland vorig jaar stond Neuville aan de leiding van het WK en telde hij 21 punten voorsprong op Ogier en maar liefst 46 of Tänak. Nu zijn de rollen omgekeerd en moet Neuville terrein proberen goed te maken.

"We doen ons werk en weten wat ons doel is. Druk is er niet echt. We moeten kijken hoe sterk de Toyota's hier voor de dag zullen komen. In Finland reden ze de eerste dag allen in de top drie. Dat is een beetje verontrustend en jammer maar we weten dat onze wagen veel betrouwbaarder is. Daar moeten wij het van hebben, net als van onze regelmaat, zodat we op het einde van het seizoen de afrekening kunnen maken en zien waar we uitkomen. We moeten toch nog enkele wedstrijden rijden, waaronder de rally van Turkije. Het is een zeer breekbare rally waar vorig jaar heel wat rijders moesten opgeven. Op dat terrein is de Toyota minder competitief. Voor ons komen er nog goede wedstrijden aan. Het komt erop aan om optimaal te scoren."

"Net als vorig jaar is ook dit jaar het niveau van het WK bijzonder hoog en zijn we met drie rijders die strijden voor de wereldtitel. Eigenlijk zijn deze wedstrijden pure sprints geworden waar je van de eerste tot de laatste meter moet aanvallen. Dat hebben we nog in Finland gemerkt waar we slecht begonnen en dat de hele wedstrijd met ons meesleepten. Voor mij komt het er dit weekend op aan om mijn twee grootste titelconcurrenten te verslaan. Het maakt niet uit of een Meeke of een Sordo de rally winnen. Zolang wij maar voor Tänak en Ogier kunnen blijven is het voor ons goed."

De rally van Duitsland inbegrepen resten er Neuville nog vijf wedstrijden om de eerste Belgische wereldkampioen te worden. "De kansen zijn min of meer gelijk. Tänak is nu wel in het voordeel maar hij zal in de komende onverharde rally's in het nadeel zijn omdat hij als eerste de weg op moet. Als we net voor de slotwedstrijd in Australië nog met zijn drieën voor de wereldtitel overblijven wordt het opnieuw een pokerspel met als inzet de startposities en het schoonvegen van de weg."

De wereldtitel bij de rijders is één zaak. Die van de merken een andere. "Voor een constructeur is het altijd een doel om wereldkampioen bij de merken te worden. Hyundai neemt nu al enkele jaren deel aan het WK. Voor Hyundai is de wereldtitel bij de constructeurs het ultieme doel. Dat is klaar en duidelijk. Daarnaast stellen ze ook alles in het werk om mij en Nicolas (Gilsoul) te helpen in onze jacht op de wereldtitel bij de rijders. Maar het is duidelijk wat ze willen. Ze zetten daarom ook verschillende rijders in om een zo goed mogelijke startpositie te hebben om zo belangrijke punten proberen te scoren."